Σιδηροδρομική γραμμή Μπράλου-Λιανοκλαδίου

Σιδ. γραμμή Μπράλου-Λιανοκλαδίου

Οίτη topoGuide
Οίτη topoGuide: Τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής στο φαράγγι του Ασωπού

Από το συνολικό έργο της κατασκευής της σιδηροδρομικής σύνδεσης Πειραιά-Λαμίας, το δυσκολότερο και πιο δαπανηρό σκέλος υπήρξε ο διασκελισμός του Μπράλου, η διάσχιση της χαράδρας του Ασωπού ποταμού και η διάτρηση των ορθοπλαγιών της Τραχίνας έως και το ύψος του κάμπου του Σπερχειού. Μέσα στη χαράδρα κατασκευάστηκαν δύο σταθμοί, του Ελευθεροχωρίου και του Ασωπού, που σήμερα λειτουργούν ως κτίρια υποστήριξης της συντήρησης της γραμμής.

Οίτη topoGuide
Οίτη topoGuide: Ο σιδηροδρομικός σταθμός του Ασωπού

Από τις 10 σήραγγες και τις 10 μεγάλες γέφυρες του σκέλους αυτού, τα πιο αξιόλογα από τεχνικής πλευράς στοιχεία είναι οι γέφυρες της Παπαδιάς, του Κούβελου, του Ασωπού, της Μανδρίτσας και του Γοργοπόταμου καθώς και η σήραγγα του Μπράλου.

Οίτη topoGuide
Οίτη topoGuide: Η σιδηροδρομική γέφυρα του Ασωπού

Η γέφυρα του Ασωπού βρίσκεται στη ΧΘ 202,4, ανάμεσα στους εγκαταλελειμένους σήμερα σταθμούς του Ελευθεροχωρίου και του Ασωπού. Παρόλο που το όνομά της παραπέμπει στον κεντρικό ρου της κοιλάδας, η γέφυρα στην πραγματικότητα δρασκελίζει ένα δευτερεύον αλλά πλατύ ρέμα με το πολύ λιγότερο ποιητικό όνομα Σκατιάς - όνομα που δεν θα μπορούσε να υιοθετηθεί για ένα τόσο κομψό τεχνικό έργο. Η γέφυρα αποτελείται από δύο ευθύγραμμα τμήματα που συνδέονταν υπό γωνία με ένα καμπύλο μεσαίο σκέλος ανοίγματος 100 μ. και ακτίνας καμπυλότητας 400 μ.
Η γέφυρα του Ασωπού ανατινάχτηκε λίγους μήνες μετά την επαναλειτουργία της γέφυρας του Γοργοπόταμου, από την αγγλική αποστολή δολιοφθορών στην Ελλάδα, αποκαταστάθηκε ωστόσο σύντομα

Οίτη topoGuide
Οίτη topoGuide: Η γέφυρα του Γοργοπόταμου

Η γέφυρα του Γοργοπόταμου είναι ένα από τα μεγάλα τεχνικά έργα της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Λαρίσης.
Η γέφυρα κατασκευάστηκε από την εταιρεία Batignolles που είχε αναλάβει επίσης τη γέφυρα του Ασωπού και άλλα έργα. Η γέφυρα πήρε την τελική μορφή της το 1906 και το πρώτο επιβατικό τραίνο πέρασε πάνω από το Γοργοπόταμο τον Αύγουστο του 1908.

Οίτη topoGuide
Οίτη topoGuide: Η γέφυρα του Γοργοπόταμου

Με την προέλαση των Γερμανών, κατά τον 2ο Παγκ. Πόλεμο, οι Σύμμαχοι υποχωρώντας ανατίναξαν το 1941 πολλές γέφυρες του σιδηροδρομικού δικτύου, ανάμεσα στις οποίες και τη γέφυρα του Γοργοπόταμου. Οι Γερμανοί αποκατέστησαν όλο το δίκτυο και τοποθέτησαν ισχυρή φρουρά στο Γοργοπόταμο. Παρόλες τις προφυλάξεις τους, οι συνεργαζόμενες ελληνικές αντάρτικες ομάδες του ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ υπό τον συντονισμό και την καθοδήγηση της αγγλικής αποστολής δολιοφθορών, συνολικά 86 αντάρτες του ΕΛΑΣ, 52 του ΕΔΕΣ και 14 Αγγλοι κομάντος, υπονόμευσαν και ανατίναξαν τη γέφυρα στις 25 Νοεμβρίου του 1942.

Ένα μεγάλο κεφάλαιο με φωτογραφίες και λεπτομερείς αναφορές στα τεχνικά στοιχεία και την ιστορία των έργων πλαισίωσης της σιδηροδρομικής γραμμής από τον Μπράλο στο Λιανοκλάδι περιλαμβάνεται στην εφαρμογή Οίτη topoGuide, που διατίθεται τόσο για συσκευές Android, όσο και για συσκευές iOS (iPhone).
Η εφαρμογή καθοδηγεί τον χρήστη να εντοπίσει τα διάφορα στοιχεία της γραμμής.