Το Εθνικό Μονοπάτι O32

Το Εθνικό Μονοπάτι O32

Ένα γρήγορο fly-over στη διαδρομή

Το Εθνικό Μονοπάτι O32 συνδέει τη Βυτίνα με την Καρδαμύλη. Ξεκινά από τη Βυτίνα και περνώντας από το χωριό Ζυγοβίστι, τη Δημητσάνα, το φαράγγι του Λούσιου, την Καρύταινα, τα χωριά Λεοντάρι και Γεωργίτσι, φτάνει στη Λαγκάδα Ταϋγέτου και κατεβαίνει σταδιακά στα Πηγάδια Αβίας.

Ακολουθεί ένα δύσκολο τμήμα, όπου η διαδρομή από τα Πηγάδια δρασκελίζει την κορυφογραμμή του Ταϋγέτου και κατεβαίνει στο καταφύγιο (θέση Βαρβάρα). Στη συνέχεια, μέσα από τη χαράδρα του Βυρού η διαδρομή περνά κοντά από τα Τσέρια και καταλήγει στο Εξωχώρι, στην περιοχή της Καρδαμύλης.

Αν και η ιδέα δημιουργίας μιας διαγώνιας σύνδεσης ανάμεσα στη Βυτίνα (από όπου περνά το Ε4) με τον Ταΰγετο (όπου το Ε4 φτάνει από τη Σπάρτη) ήταν ενδιαφέρουσα, είχε να αντιμετωπίσει το ίδιο πρόβλημα που μειώνει μέχρι σήμερα την αξία του Ε4: τη ζώνη ανάμεσα στο Μαίναλο και τον Ταΰγετο.

Συγκεκριμένα, το Ε4 διασχίζει την Τεγεατική πεδιάδα από ασφάλτους, μια όδευση που αναγκάζει τους περισσότερους πεζοπόρους να δρασκελίζουν την απόσταση μέχρι τη Σπάρτη με όχημα, αξιοποιώντας τα τοπικά ΚΤΕΛ. Αντίστοιχα το Ο32 διασχίζει την περιοχή από την Καρύταινα έως το Λογκανίκο με μια όδευση μικρής πεζοπορικής αξίας, όπου όμως πρακτικά δεν υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης με δημόσια μέσα συγκοινωνίας.

Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα του μέτριου σχεδιασμού των Εθνικών μονοπατιών ήταν η αδυναμία αναβίωσης των παλιών μονοπατιών: λόγω περιορισμένων πόρων, οι συνδέσεις έπρεπε να εξασφαλιστούν άμεσα με οποιονδήποτε διαθέσιμο στο πεδίο τρόπο: δηλαδή με δρόμους. Έτσι στην όντως δύσκολη ζώνη ανάμεσα στην Καρύταινα και το Λογκανίκο, το Ο32 ακολουθεί κυρίως το τοπικό οδικό δίκτυο, που σήμερα είναι σε μεγάλο βαθμό ασφαλτοστρωμένο.

Συμπερασματικά, το O32, όπως και τα άλλα Εθνικά Μονοπάτια, ήταν εξ΄αρχής φτωχά σχεδιασμένο, με βάση ερασιτεχνικές γνώσεις και μεθόδους. Με τον καιρό, η όδευσή του έχει διασπαστεί από δρόμους και άλλες παρεμβάσεις και η σήμανση του έχει σχεδόν χαθεί. Σήμερα, πολλές άλλες διαδρομές έχουν επικαλύψει τη χάραξή του, στοχεύοντας στις ίδιες ζεύξεις χωριών ή στη διάσχιση μεγάλων αποστάσεων.

Το Εθνικό Μονοπάτι O32: Η συνολική κάλυψη της διαδρομής
Το Εθνικό Μονοπάτι O32
Η συνολική κάλυψη της διαδρομής
(πατήστε για μεγέθυνση).

Εποπτικός πίνακας ημερήσιων σκελών

Διαδρομή
Μήκος
km
Σχόλια
App
1. Βυτίνα-Παλιοχώρι Ελάτης 9.6 Η Βυτίνα είναι βασικός σταθμός ανεφοδιασμού.
2. Παλιοχώρι Ελάτης-Δημητσάνα 16.8 Η Δημητσάνα προσφέρει υπηρεσίες και καταστήματα επιπέδου κωμόπολης.
3. Δημητσάνα-Καρύταινα 17.9 Η Καρύταινα διαθέτει ξενώνες και καταστήματα τροφίμων.
4. Καρύταινα-Λυκόσουρα 13.6 Στη Λυκόσουρα λειτουργεί ξενώνας.
5. Λυκόσουρα-Τριπόταμο 12.7 Το Τριπόταμο δεν κατοικείται πλέον. Είναι σκόπιμο να προωθηθεί κανείς μέχρι το Λεοντάρι.
6. Τριπόταμο-Λεοντάρι 7.6 Το Λεοντάρι προσφέρει αρκετές εξυπηρετήσεις (εστίαση, διαμονή, φαρμακείο, μίνι-μάρκετ).
7. Λεοντάρι-Κυπαρίσσι 17 Χρειάζεται συνεννόηση για τη διέλευση μέσα από τη μονή Αμπελακίου
8. Κυπαρίσσι-Γεωργίτσι 13.2 Υπάρχουν πιο ενδιαφέρουσες οδεύσεις από την αρχική χάραξη.
9. Γεωργίτσι-Λουζίνα 10.3 Διάσχιση της ανατολικής ζώνης του Β. Ταΰγετου σε δρόμους και μονοπάτια.
10. Λουσίνα-Λαγκάδα Ταϋγέτου 15.3 Αποκλειστικά σε δρόμους, με άπλετη και ενδιαφέρουσα θέα.
11. Λαγκάδα Ταϋγέτου-Πηγάδια 16.5 Διάσχιση της ανατολικής πλευράς του Ταϋγέτου από χωματόδρομους
12. Πηγάδια-Καταφύγιο Ταϋγέτου 16.7 Πολύ δύσκολος διασκελισμός της κορυφογραμμής του Ταϋγέτου. Διανυκτέρευση στο καταφύγιο Ταϋγέτου, θέση Βαρβάρα
13. Καταφύγιο Ταϋγέτου-Τσέρια 16.1 Από το καταφύγιο Ταϋγέτου στα Τσέρια, μέσω του Αγίου Δημητρίου και της χαράδρας του Βυρού.
14. Τσέρια-Εξωχώρι 2.2 Διασκελισμός της χαράδρας του Βυρού και μετάβαση από τα Τσέρια στο γειτονικό Εξωχώρι. Μετάβαση στην Καρδαμύλη από τοπικά μονοπάτια.
Σύνολο 0