Ισώματα-Πηγές του Σύθα

Ζήρεια

Κείμενο & φωτογραφίες: Τ. Αδαμακόπουλος

Στην καρστική λεκάνη κάτω από το Χιόνι
Ζήρεια topoguide: Στην καρστική λεκάνη κάτω από το Χιόνι
(πατήστε για μεγέθυνση).

Η διαδρομή από τα Ισώματα στις Πηγές του Σύθα είναι η δυσκολότερη και πιο επίπονη πορεία στη Ζήρεια.

Η διαδρομή διασχίζει τον όγκο της Μικρής Ζήρειας από τα βόρεια προς τα νότια, περνώντας στο οροπέδιο ανάμεσα στις κορυφές Τσούμα (2012 μ.) και Χιόνι (2083 μ.) και κατεβαίνει στο πάνω άκρο της Φλαμπουρίτσας, όπου και οι πηγές του ποταμού Σύθα.

Η διαδρομή ξεκινά από το χωματόδρομο που συνδέει τα Τρίκαλα με το Κεφαλάρι, 1.5 χλμ από την εκκλησία της Αγίας Τριάδας (πηγές). Από εδώ και μέχρι να τμήσουμε τον πρώτο χωματόδρομο (μια απόσταση περίπου 1.7 χλμ), το μονοπάτι είναι καθαρό αλλά όχι πολύ σαφές και διακλαδίζεται συνεχώς σε μικρότερους ντορούς ζώων, καθώς διασχίζει μια σειρά από πλατώματα και ομαλές λεκάνες, με πυκνό ελατόδασος, πεζούλες και έρημες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις. Συνεχίζουμε μέχρι να ξανασυναντήσουμε άλλον χωματόδρομο, σε καλύτερο μονοπάτι.

Ζήρεια topoguide
Πινακίδα στην αρχή της διαδρομής
Αφήνουμε το χωματόδρομο και μπαίνουμε σε μια ανοιχτή ρεματιά, τη Μακριά Χούνη. Το μονοπάτι είναι σαφές και ικανοποιητικά σημαδεμένο για τα επόμενα 1.7 χλμ. και ακολουθεί τον άξονα της ρεματιάς, μέσα σε ένα γηραιό ελατόδασος. Βγαίνοντας από το δάσος, αντικρίζουμε τις βόρειες πλαγιές της Μικρής Ζήρειας, ατελείωτες και ολόγυμνες, με εξαίρεση αραιά μαυρόπευκα.

Ο άξονας της ρεματιάς συνεχίζει κάθετα στην κλίση της πλαγιάς μέχρι ένα σαφές διάσελο. Αυτή είναι η γενική κατεύθυνση που θα ακολουθήσουμε, χωρίς σαφές μονοπάτι και με πολύ αραιή σήμανση. Ανηφορίζουμε, στην αρχή δεξιά της μισγάγγειας και μετά αριστερά, σε λείψανα κτηνοτροφικών μονοπατιών μέχρι κάτω από το διάσελο. Μετά ένα παλιό μαντρί ανάμεσα σε εντυπωσιακούς βράχους (σημειώστε το μεγάλο "παράθυρο" στον πυλώνα στα αριστερά σας), ανηφορίζουμε λίγο ακόμα και βγαίνουμε σε ομαλό πλάτωμα.
Ζήρεια topoguide
Γεωμορφές στις λεκάνες της κορυφής Χιόνι
Συνεχίζουμε στο κατάγυμνο, βραχώδες πεδίο της ανώτερης ζώνης της Μικρής Ζήρειας και κατηφορίζουμε σε εντυπωσιακό επίμηκες λάκκωμα ανάμεσα στις κορυφές Τσούμα και Χιόνι, το οποίο διασχίζουμε ελαφρά ανηφορικά προς τα νότια. Περνάμε από βράχινη δίοδο και αρχίζουμε να κατηφορίζουμε σε χαλικόστρωτες πλαγιές με αγκαθωτά φρύγανα μέχρι πηγή με μεγάλη ποτίστρα.
Η ποτίστρα στην κατάβαση προς τις πηγές του Σύθα
Από την ποτίστρα, ακολουθούμε το αχνό μονοπάτι και τη σήμανση, που μας φέρνει σε μεγάλη ράχη. Κατηφορίζουμε αποφασιστικά και μπαίνουμε στο ελατόδασος. Στα 1460 μ. υψόμετρο θα συναντήσουμε το ρυάκι που σχηματίζουν οι πηγές του Σύθα (που αναβλύζουν λίγο ψηλότερα). Κατεβαίνουμε παράλληλα με το ρυάκι, αφήνουμε μεγάλη στάνη στα αριστερά μας και συνεχίζουμε μέχρι να φτάσουμε στο κέντρο του λιβαδιού της Φλάμπουρίτσας, όπου συναντάμε ή τέμνουμε τα άλλα μονοπάτια του δικτύου.

Οδηγός στη φύση της Ζήρειας

Ζήρεια topoguide

Αναλυτική περιγραφή της διαδρομής Ισώματα-Πηγές του Σύθα, με μετρητικά στοιχεία, φωτογραφίες και άμεση σύνδεση με πολλά Σημεία Ενδιαφέροντος, περιλαμβάνεται στην εφαρμογή Ζήρεια topoguide.

Ο οδηγός Ζήρεια topoguide είναι διαθέσιμος για συσκευές Android μέσα από την γενική εφαρμογή πεζοπορικών περιοχών topoguide Greece. Αποκτείστε τον οδηγό της Ζήρειας ως in-app purchase μέσα από την εφαρμογή, επιλέγοντάς τον στην ενότητα της Πελοποννήσου.

Ο οδηγός Ζήρεια topoguide είναι επίσης διαθέσιμος για συσκευές iOS (iPhone και iPad) μέσα από την γενική εφαρμογή πεζοπορικών περιοχών Topoguide Greece. Αποκτείστε τον οδηγό της Ζήρειας ως in-app purchase μέσα από την εφαρμογή, επιλέγοντάς τον στην ενότητα της Πελοποννήσου.

Ο οδηγός Ζήρεια topoguide προσφέρει off-line λεπτομερείς χάρτες με όλα τα στοιχεία που ενδιαφέρουν τον ορειβάτη. Πάνω στο μονοπάτι, κάνει ενεργητική πλοήγηση κατά μήκος της διαδρομής, βοηθώντας τον πεζοπόρο να διατηρεί την πορεία του και να φτάσει στον προορισμό του ακόμα και κάτω από δυσμενείς συνθήκες.