Κόκκινο Μονοπάτι (ΣΑΟΟ)

Κόκκινο Μονοπάτι Μαινάλου: Μονή Αγίου Ιωάννου Προδρόμου
Κόκκινο Μονοπάτι Μαινάλου: Το οροπέδιο Κοσκίτσα
Πατήστε για μεγέθυνση

Με μήκος 51.8 χλμ. και διάρκεια 22-25 ώρες, το Κόκκινο Μονοπάτι είναι μια πολύ μεγάλη διαδρομή που έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει ο Σύλλογος Αρκάδων Ορειβατών και Οικολόγων (ΣΑΟΟ). Το Κόκκινο Μονοπάτι διατέμνει το Μαίναλο από ΒΑ προς ΝΔ και συνδέει το Λεβίδι με την περιοχή της Καρύταινας και συγκεκριμένα διατρέχει τις θέσεις Λεβίδι – οροπέδιο Οστρακίνας – Αλωνίσταινα – Κανελάκια – Ζυγοβίστι - Δημητσάνα – Φαράγγι Λούσιου ποταμού – αρχαία Γόρτυνα - Γεφύρι Ατσίχολου.

Η διαδρομή μπορεί να διαιρεθεί σε τρία ημερήσια τμήματα: Λεβίδι – Αλωνίσταινα (14.1 χλμ), Αλωνίσταινα – Ζυγοβίστι (20.7 χλμ) και Ζυγοβίστι – Γεφύρι Ατσίχολου (Χαράδρα Λούσιου, 17 χλμ).

Το σκέλος Λεβίδι – Αλωνίσταινα, μήκους 14.1 χλμ είναι μια σχετικά εύκολη πορεία, που ακολουθεί κυρίως μονοπάτια. Η διαδρομή ξεκινά από την κεντρική πλατεία του Λεβιδίου και διασχίζει ανηφορικά τον οικισμό μέχρι το ψηλότερο σημείο, στο δυτικό άκρο. Αμέσως μπαίνουμε σε δασωμένη ρεματιά και συνεχίζουμε μέχρι να συναντήσουμε χωματόδρομο, τον οποίο τέμνουμε τρεις φορές. Συνεχίζουμε σε ανοιχτή ρεματιά και μετά από αρκετή ανάβαση φτάνουμε σε διάσελο, στα 1490 μ. (εδώ συναντάμε το μονοπάτι προς Οστρακίνα, που έρχεται από το Ζαβοβούνι).

Από εδώ και μέχρι το καταφύγιο η κλίση είναι μικρή και το τοπίο ανοιχτό και πιο ευχάριστο. Κατηφορίζουμε λίγο μέχρι το καταφύγιο του Μαινάλου (ανήκει στον ΕΟΣ Τρίπολης). Κάτω και δεξιά μας απλώνεται το Χιονοδρομικό Κέντρο του Μαινάλου.

Τέμνουμε στον άσφαλτο και αφήνοντας στα δεξιά μας το Χιονοδρομικό, θα μπούμε σε καλό μονοπάτι, που με μικρή κλίση περιτρέχει τη νότια πλευρά του Ξερακιά και περνώντας από την ομώνυμη πηγή φτάνει σε διάσελο στα 1500 μ. Από εδώ, σε ανοιχτές στην αρχή πλαγιές και μετά σε ελατόδασος θα κατηφορίσουμε προς την Αλωνίσταινα, βαδίζοντας σε μονοπάτια και χωματόδρομους και περνώντας από την πηγή Λε. Καταλήγουμε στο κέντρο της Αλωνίσταινας, όπου κρήνη και καταστήματα εστίασης. Η διάρκεια αυτής της πορείας είναι 5-6 ώρες.

Το σκέλος Αλωνίσταινα – Ζυγοβίστι έχει μήκος 20.7 χλμ και απαιτεί 8-10 ώρες. Η διαδρομή ξεκινάει από την πλατεία της Αλωνίσταινας και αρχικά ακολουθεί χωματόδρομο προς το κέντρο του αραιού νότιου συνοικισμού του χωριού, που απλώνεται γύρω από το ξωκλήσι του Αγίου Ιωάννη Ριγανά. Σε καμπή του χωματόδρομου, μπαίνουμε σε μονοπάτι που διασχίζει τον άμορφο όγκο Μαδάρα. Το μονοπάτι διατρέχει ρεματιές και λάκκες και περνά από διάσελο στα 1390 μ. Από εκεί κατηφορίζει ομαλά προς το κλειστό οροπέδιο Μαζαράκι, όπου καταλήγει αφού περάσει από στάνες και την πηγή Κορφοξυλιά. Από το Μαζαράκι ανεβαίνουμε σε ένα μικρό αυχένα και κατεβαίνουμε στην περιοχή Κανελάκια (η ομώνυμη κρήνη βρίσκεται λίγο ψηλότερα από το μονοπάτι, στο δαδικό δρόμο). Σύντομα συναντάμε χωματόδρομο και την όδευση του Menalon Trail, εύκολα αντιληπτή χάρη στην πυκνή σήμανση. Εδώ συγκεκριμένα ακολουθούμε το σκέλος Ζυγονίστι-Ελάτη.

Ανηφορίζουμε ελαφρά μέχρι το οροπέδιο Βλάχικα και συνεχίζουμε πάνω στο ίχνος του Menalon Trail. Λίγο μετά το οροπέδιο, στο τέλος δασικού δρόμου, θα ανηφορίσουμε έντονα μέχρι τον Αυχένα Πλειοβουνίου (παράκαμψη οδηγεί σε 10-15 λεπτά στην κορυφή Πλειοβούνι, το ψηλότερο σημείο του Δυτικού Μαινάλου). Αμέσως μετά κατεβαίνουμε σε μεγάλη ύφεση, που οδηγεί στο οροπέδιο Κοσκίτσα. Μετά την πηγή Κοσκίτσα, δρασκελίζουμε το πέρασμα του Μπιλάλη και κατηφορίζουμε έντονα μέσα από τις Ασοβές προς το ξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου. Από εδώ παίρνουμε το αρκετά σαφές μονοπάτι της ρεματιάς και μέσω της Πίσω Βρύσης μπαίνουμε στο Ζυγοβίστι. Στο χωριό θα βρούμε φαγητό (όλο το χρόνο) και διαμονή (το καλοκαίρι).

Το τρίτο και τελευταίο σκέλος Ζυγοβίστι – Γεφύρι Ατσίχολου έχει μήκος 17 χλμ και απαιτεί 6-7 ώρες. Από το Ζυγοβίστι ακολουθούμε την όδευση του σκέλους Δημητσάνα-Ζυγοβίστι του Μenalon Trail: διασχίζουμε τον κάμπο του χωριού, περνάμε από την Αγία Παρασκευή και καταλήγουμε κατηφορικά στη Δημητσάνα (πλήθος εξυπηρετήσεων και καταστημάτων). Από τη Δημητσάνα θα διασχίσουμε τη Χαράδρα του Λούσιου, πάνω στην όδευση του Menalon Trail και συγκεκριμένα πάνω στο σκέλος Στεμνίτσα-Δημητσάνα. Η πορεία από τη Δημητσάνα μέχρι τη μονή Προδρόμου είναι μια από τις ωραιότερες πεζοπορίες στην Πελοπόννησο.

Από τη Δημητσάνα κατηφορίζουμε εύκολα μέχρι την περιοχή του Υπαίθριου Μουσείου Υδροκίνησης και παρακάμπτοντάς το κατηφορίζουμε μέχρι τον άσφαλτο που εξυπηρετεί το Παλιοχώρι. Από εδώ ακολουθούμε το πολύ καλό μονοπάτι - κατά τόπους πετρόστρωτο - που περνά από το γεφύρι του Τζανή και συναντά τον άσφαλτο στη μεγάλη πέτρινη γέφυρα της Μονόπορης.

Από τη γέφυρα της Μονόπορης, το μονοπάτι ανηφορίζει ελαφρά και στη συνέχεια διατρέχει μια διαδοχή από κτήματα και θαμνώνες. Περνώντας από δύο μικρές πηγές φτάνουμε τελικά στη μονή Φιλοσόφου (κρήνη, υποδοχή και μικρή ξενάγηση από τους μοναχούς).

Το πολύ καλό μονοπάτι κατηφορίζει με σκαλιά και αφού περάσει κάτω από την Παλιά μονή Φιλοσόφου, διασχίζει ένα θαλερό μεσογειακό θαμνώνα και φτάνει στον άξονα της Χαράδρας του Λούσιου. Περνάμε το ποτάμι με τη βοήθεια στιβαρής μεταλλικής γέφυρας και ανηφορίζουμε απέναντι, στο μονοπάτι προς τη μονή Προδρόμου.

Menalon Trail topoguide
Menalon Trail topoguide: Η διαδρομή περνά κάτω από την εκκλησία της Μεταμόρφωσης Σωτήρα

Λίγο πριν τη μονή Προδρόμου, αφήνουμε το Menalon Trail και κατηφορίζουμε με πολύ καλό μονοπάτι προς την αρχαία Γόρτυνα. Αφήνουμε τη βυζαντινή εκκλησία του Αγίου Ανδρέα και το χώρο του Ασκληπιείου και ανηφορίζουμε προς την περιοχή της ακρόπολης της αρχαίας πόλης, για να μπούμε στον άσφαλτο που εξυπηρετεί τη μονή Καλαμίου. Μετά το μοναστήρι, ακολουθούμε καλό μονοπάτι που διατρέχει το απόκρημνο πρανές πάνω από το Λούσιο και καταλήγει στη γέφυρα του Ατσίχολου, όπου ολοκληρώνεται η όλη διαδρομή του Κόκκινου Μονοπατιού. Από τη γέφυρα, μπορούμε να κατευθυνθούμε με ταξί προς το Ελληνικό και από εκεί προς την Καρύταινα ή τη Στεμνίτσα.

Κείμενο και φωτογραφίες: Τ. Αδαμακόπουλος

Σήμανση

Πινακίδες και σημάδια

Κόκκινο Μονοπάτι Μαινάλου (ΣΑΟΟ)
Η διαδρομή έχει πολύ καλή σήμανση. Στα τμήματα που ταυτίζεται με το Menalon Trail, η σήμανση είναι άριστη και συνίσταται σε τετράγωνα πλακίδια με κόκκινο φόντο και το λογότυπο του Menalon Trail στο κέντρο. Στα υπόλοιπα τμήματα, η σήμανση είναι τα ίδια ακριβώς τετράγωνα πλακίδια με κόκκινο φόντο χωρίς το λογότυπο του Menalon Trail.

Η σήμανση είναι αμφίδρομη.

Υπάρχουν αρκετές πινακίδες κατεύθυνσης: στην κοινή πορεία με το Menalon Trail θα βρείτε τις πινακίδες του μεγάλου μονοπατιού, ενώ κατά τόπους θα συναντήστε μεγαλύτερες λευκές πινακίδες του ΣΑΟΟ με πλούσια σύμβολα και ακριβείς πληροφορίες.

topoguide Greece

ΜΑΙΝΑΛΟ: ΜΕΓΑΛΕΣ ΔΙΑΣΧΙΣΕΙΣ

Η αναλυτική παρουσίαση του Κόκκινου Μονοπατιού, με περιγραφές, φωτογραφίες και μετρητικά στοιχεία, περιλαμβάνεται στον οδηγό Μαίναλον Όρος topoguide της AnaDigit.

Ο οδηγός Μαίναλον Όρος topoguide είναι διαθέσιμος για συσκευές Android μαζί με άλλες δεκάδες περιοχές της Ελλάδας, μέσα στη γενική εφαρμογή topoguide Greece. Το Μαίναλον Όρος topoguide περιλαμβάνεται στην ομάδα της Πελοποννήσου. Αποκτήστε τον οδηγό Μαίναλον Όρος topoguide ως in-app purchase μέσα από την εφαρμογή.

Ο οδηγός Μαίναλον Όρος topoguide είναι επίσης διαθέσιμος για συσκευές iOS (iPhone και iPad) μέσα από τη γενική εφαρμογή πεζοπορικών περιοχών Topoguide Greece. Αποκτήστε τον οδηγό Μαίναλον Όρος topoguide ως in-app purchase μέσα από την εφαρμογή: θα τον βρείτε στην ομάδα της Πελοποννήσου.

Στο πεδίο, το topoguide Greece κάνει ενεργητική πλοήγηση κατά μήκος της διαδρομής, ειδοποιώντας τον πεζοπόρο για την απομάκρυνσή του από το μονοπάτι, ενώ παράλληλα τον ενημερώνει για δεκάδες Σημεία Ενδιαφέροντος που βρίσκονται στην περιοχή της διαδρομής.