Χάνια-Μούρεσι-Νταμούχαρη-Τσαγκαράδα

Νταμούχαρη-Τσαγκαράδα
2/5 24025 1103 1772 1455 0 9-10
Υψομετρικό προφίλ της διαδρομής Χάνια-Μούρεσι-Νταμούχαρη-Τσαγκαράδα

Η σύνδεση ανάμεσα στα Χάνια και το Μούρεσι ακολουθεί έναν από τους ορεινούς διασκελισμούς που άλλοτε εξυπηρετούσαν την επικοινωνία του μεγάλου αυτού χωριού - και της γειτονικής Τσαγκαράδας - με τον κόσμο του Βόλου και ακριβέστερα με το πέταλο των χωριών του ημιορεινού αμφιθέατρου πάνω από το μεγάλο επίνειο. Η σύνδεση αυτή δεν ήταν η πιο κεντρική ή η συντομότερη, ούτε καν η πιο ασφαλής: πράγματι, η παράκαμψη μέσω της Δραμάλας και πάνω από το Σχιτζουραύλι προς το Γολγοθά ενείχε αρκετές δυσκολίες, ειδικά το χειμώνα. Τα δυσοίωνα αυτά τοπωνύμια ενσωμάτωναν στην ηχητική τους τα προβλήματα με τα χιόνια και τις ομίχλες που έπρεπε να αντιμετωπίζει κανείς κατά μήκος της μεγάλης αυτής τραβέρσας στα 1300 μ. υψόμετρο.

Long Pelion Trail: Η Νταμούχαρη
Πατήστε για μεγέθυνση

Μετά το Μούρεσι, η διαδρομή μας κατηφορίζει χαρούμενη προς τόπους που τραγουδούν πιο ευχάριστους σκοπούς: η εξωτική Νταμούχαρη, η ανοιχτή θάλασσα και τα φωτεινά τοπία μας ανταμοίβουν και μας ενθαρρύνουν να συνεχίσουμε στο τελευταίο τμήμα του ημερήσιου σκέλους, την έντονη και επίπονη ανηφόρα προς το κέντρο της Τσαγκαράδας.

Long Pelion Trail: Στα δάση οξιάς του Γολγοθά

Ξεκινάμε από το κέντρο του τουριστικού οικισμού Χάνια. Ακολουθούμε τον κεντρικό ασφαλτόδρομο προς Ζαγορά και τον αφήνουμε μετά από 500 μ. για να μπούμε στο δρόμο που οδηγεί προς το Χιονοδρομικό Κέντρο. Περνάμε από τους διαδοχικούς χώρους στάθμευσης και φτάνουμε στο τέλος του ασφαλτόδρομου. Η προσπέλαση του χιονοδρομικού κέντρου γίνεται μέσω ενός πλακοστρωμένου πεζόδρομου, ο οποίος τελειώνει στις εγκαταστάσεις κάτω από το καταφύγιο του ΕΟΣ Βόλου.

Long Pelion Trail: Στο Μοναστηράκι
Συνεχίζουμε στους αδρούς χωμάτινους δρόμους που εξυπηρετούν τις πίστες του χιονοδρομικού. Φτάνουμε στο μέσο της ανατολικότερης από τις τρεις μεγάλες πίστες και αφήνουμε το διαμορφωμένο χώρο για να μπούμε σε μονοπάτι μέσα σε δάσος οξιάς. Το μονοπάτι διατρέχει την ανατολική πλευρά της κορυφής Αγριόλευκες και φτάνει σε μικρό διάσελο. Συνεχίζουμε σε πυκνό δάσος οξιάς με μικρά κατά τόπους ανοίγματα ανηφορίζοντας ελαφρά προς την κορυφή Γολγοθάς. Περνάμε δίπλα από το μνημείο του αεροπορικού ατυχήματος του 2004 και κατηφορίζουμε πάνω στην ακμή της ράχης μέχρι να φτάσουμε σε έναν πρώτο αυχένα. Μετά συνεχίζουμε μέχρι το πέρασμα Μοναστήρι, όπου συγκλίνουν τα μονοπάτια από Άγιο Γεώργιο και Κισσό.
Long Pelion Trail: Η διακλάδωση στη Δραμάλα
Αγνοούμε τα μονοπάτια δεξιά και αριστερά και ανηφορίζουμε ακριβώς απέναντι σε ομαλή πλαγιά. Σε 280μ. το μονοπάτι στρίβει δεξιά και ανηφορίζει απότομα. Σε απόκρημνο βραχώδες πέρασμα συναντάμε ένα πρόχειρο σταθερό σχοινί το οποίο χρησιμοποιούμε για ισορροπία. Ανηφορίζουμε μέχρι τη κόψη της κορυφής Σχιτζουράβλι και συνεχίζουμε σε βραχώδες πεδίο μέχρι το τριγωνομετρικό (1450μ.)
Long Pelion Trail: Παλιά κτήματα με καστανιές πάνω από το Μούρεσι
Από το Σχιτζουραύλι κάνουμε διαδοχικά μικρά κατεβάσματα μέσα σε απόκρημνο πεδίο. Φτάνουμε σε μια πιο ομαλή ζώνη του δάσους: από εδώ και μέχρι την κορυφή Δραμάλα ο άξονας του μονοπατιού ελίσσεται ανάμεσα σε μεγάλες οξιές χωρίς καλά προσδιορισμένο ίχνος. Τελικά συνεχίζουμε σε τμήματα εγκαταλελλειμμένου δασόδρομου και μονοπατιού μέχρι το τριγωνομετρικό της κορυφής Δραμάλας (1455μ.), οπυ είναι μόλις ορατό, σε πίπεδο χώρο.
Long Pelion Trail: Το ξωκλήσι του Αγίου Ιωάννη, πάνω από το Μούρεσι
Από τη Δραμάλα θα ακολουθήσουμε σαφές μονοπάτι μέσα σε δάσος οξιάς το οποίο με ανοιχτούς ελιγμούς κατηφορίζει μέχρι το Μέγα Ίσωμα όπου συναντάμε τα μονοπάτια που διέρχονται από τον Άγιο Γεώργιο προς Τσαγκαράδα. Εδώ στρίβουμε αριστερά με κατεύθυνση το Μούρεσι. Το μονοπάτι είναι χωμάτινο και κατά τόπους καλά πατημένο. Μετά από μια υψομετρική διαφορά 280μ. συναντάμε την αρχή του χωματόδρομου. Ο χωματόδρομος αυτός κατηφορίζει σχετικά δύσβατος μέχρι το ξωκλήσι του Αγίου Ιωάννη και συνεχίζει με καλύτερη βατότητα και μεγάλα τμήματα τσιμεντόστρωσης. Μετά τον Άγιο Ιωάννη περνάμε ανάμεσα από κτήματα με καστανιές και διασχίζουμε και ένα μεγάλο οροπέδιο με καλλιέργειες. Τέλος συναντάμε τα πρώτα σπίτια του Μουρεσίου και φτάνουμε στον κεντρικό ασφαλτόδρομο Ζαγοράς - Τσαγκαράδας.
Long Pelion Trail: Η μεγάλη εκκλησία της Αγίας Κυριακής
Ακριβώς απέναντι από το σημείο που βγήκαμε στον ασφαλτόδρομο ξεκινάει ένα μικρό καλντερίμι που τέμνει τον πρώτο ελιγμό του δρόμου προς την Νταμούχαρη. Συνεχίζουμε πάνω στον ασφαλτόδρομο για 450μ. Μπαίνουμε στην αρχή σε καλντερίμι το οποίο με μικρά τμήματα ασφάλτου και τσιμεντόδρομους μας φέρνει στο τέλος της οικιστικής ζώνης του Μουρεσίου. Συνεχίζουμε με καλντερίμι και μικρά τμήματα χωματόδρομου μέχρι το χώρο στάθμευσης της Νταμούχαρης. Από το χώρο στάθμευσης της Νταμούχαρης κατεβαίνουμε στο κέντρο του τουριστικού οικισμού και περνάμε στην ανατολική παραλία με πετρόστρωτους πεζόδρομους.
Long Pelion Trail: Το Νανοπούλειο σχολείο
Στο τέλος της παραλίας τελειώνει ο πεζόδρομος και ξεκινάει παλιό και εξαιρετικά καλοφτιαγμένο καλντερίμι. Περνάμε τη ρεματιά Χαλόρεμα με μεγάλη πεζογέφυρα και ανηφορίζουμε με καλντερίμι κάνοντας ελιγμούς στην τοποθεσία Καγκιόλια. Τέλος φτάνουμε στη θέση Αγνάντι όπου υπάρχει μικρός χώρος ανάπαυσης. Από το Αγνάντι με διαδοχικά καλντερίμια φτάνουμε στην εκκλησία της Αγίας Κυριακής, στο χαμηλότερο μέρος της ομώνυμης συνοικίας. Περνάμε δίπλα από τη βρύση του Φοινικόπουλου και ανηφορίζουμε με διαδοχικά καλντερίμια μέχρι να φτάσουμε σε ασφαλτόδρομο. Εδώ θα στρίψουμε αριστερά για να μπούμε στη σειρά των καλντεριμιών που διασυνδέουν τις συνοικίες της Τσαγκαράδας λίγο χαμηλότερα από τον κεντρικό ασφαλτόδρομο. Περνάμε από το παλιό ξενώνα "Χαμένος Μονόκερος" και το έρημο ξενοδοχείο "Ξενία". Μετά το Ξενία κατηφορίζουμε σε χωμάτινο μονοπάτι προς βαθιά ρεματιά την οποία δρασκελίζουμε με τσιμεντένιο γεφύρι. Μετά από ένα σύντομο κομμάτι ασφάλτου ξαναμπαίνουμε στο καλντερίμι διάσχισης της Τσαγκαράδας. Περνάμε από την εκκλησία της Αγίας Παρασκευής και το Νανοπούλειο σχολείο και το Καρτάλειο σχολείο. Η πορεία μας τελειώνει στην πλατεία της εκκλησίας των Ταξιαρχών.
Long Pelion Trail: Το Καρτάλειο σχολείο

Κατανομή βατότητας - Επισημάνσεις

Long Pelion Trail
Μια πολύ μεγάλη και αρκετά κουραστική διαδρομή, κατά τα 2/3 σε χωμάτινα μονοπάτια στο δάσος - αν και θα απολαύσετε μερικά από τα ωραιότερα καλντερίμια του Πηλίου. Η διαδρομή είναι σημασμένη με πινακίδες διαδρομής και κατεύθυνσης των επιμέρους τμημάτων του δικτύου Pelion Routes, σημάδια του Ultra Pelion Trail και πινακίδες και αρκετά πυκνά κόκκινα σημάδια του ΕΟΣ Βόλου.
Το μήκος της πορείας είναι 24 χλμ. και μπορεί να γίνει σε 9-10 ώρες.

Long Pelion Trail topoguide

Ο καλύτερος ξεναγός στο Long Pelion Trail είναι ο οδηγός Long Pelion Trail topoguide.

Ο οδηγός Long Pelion Trail topoguide περιλαμβάνεται στην ομάδα των Μεγάλων Διαδρομών της εφαρμογής topoguide Greece για συσκευές Android.

Ο οδηγός Long Pelion Trail topoguide είναι επίσης διαθέσιμος για συσκευές iOS (iPhone και iPad) μέσα από την γενική εφαρμογή πεζοπορικών περιοχών Topoguide Greece, ως μέλος της ομάδας των Μεγάλων Διαδρομών.

Η εφαρμογή παρέχει ενεργητική πλοήγηση κατά μήκος της διαδρομής, καθώς και ένα μικρό οδηγό στη γεωγραφία, τη φύση και τον πολιτισμό του Πηλίου.