Nestos-Rodopi Trail: τα 6 ημερήσια σκέλη

Nestos-Rodopi Trail: Πινακίδα κατεύθυνσης
Πινακίδα κατεύθυνσης

Η διαδρομή είναι σηματοδοτημένη σύμφωνα με τις προδιαγραφές τις Ευρωπαϊκής Ομοσπρονδίας Πεζοπόρων, στο πλαίσιο του σήματος Leading Quality Trails-Best of Europe με 6 κεντρικές πινακίδες, 12 πινακίδες διαδρομής και πολλές δεκάδες πινακίδες κατεύθυνσης, ενημέρωσης και προειδοποίησης. Παράλληλα, έχουν τοποθετηθεί πάνω από 2500 επιβεβαιωτικά σήματα κατά μήκος της διαδρομής. Τέλος, όλα τα τεχνικά δύσκολα σημεία έχουν ασφαλιστεί με κατάλληλες κατασκευές.

Nestos-Rodopi Trail: Πινακίδα διαδρομής
Πινακίδα διαδρομής

1. Ξάνθη-Κρωμνικό

Nestos-Rodopi Trail: Στο μονοπάτι Ξάνθη-Κρωμνικό

Το πρώτο σκέλος του Nestos-Rodopi Trail από την Ξάνθη μέχρι τη Κρωμνικό (18.8 km, 8 ώρες) ξεκινά από την κεντρική πλατεία της Ξάνθης και ανηφορίζει προς την Ιερατική Σχολή Ξάνθης. Περιτρέχει τις απολήξεις του Αυγού μέχρι το Καζίνο Ξάνθης και μετά κατηφορίζει στο πάνω μέρος της Χρύσας.
Από εδώ αρχίζει το μονοπάτι. Στην αρχή, ακολουθούμε το όρυγμα υδραγωγού. Σταδιακά το πεδίο γίνεται πιο ομαλό και διασχίζει ένα μεγάλο δάσος με οξυές με παλιές θέσεις εγκατάστασης και λιβάδια και καταλήγει στο οροπέδιο Αχλάδα.
Από την Αχλάδα, συνεχίζουμε σε χωμάτινο μονοπάτι, το οποίο σταδιακά μπαίνει σε πετρώδες πεδίο. Μετά λεκάνη με λιβάδι φτάνουμε σε μεγάλο ώμο (χωματόδρομος). Από εδώ και πέρα το μονοπάτι είναι κατηφορικό και καλογραμμένο και καταλήγει χωρίς διακλαδώσεις στο πάνω μέρος του Κρωμνικού.

2. Γαλάνη-Κρωμνικό (Στενά Νέστου)

Στενά Νέστου

Το 2ο σκέλος του Nestos-Rodopi Trail από τη Γαλάνη στο Κρωμνικό (Στενά Νέστου) (9.9 km, 4ω30) ξεκινά από το τέλος του ασφάλτου Γαλάνης-Στενών Νέστου (μεγάλος χώρος στάθμευσης και ενημερωτική έκθεση φωτογραφιών). Μπαίνουμε στο λαξεμένο στο βράχο μονοπάτι, που ακολουθεί τον άξονα της γραμμής, ελισσόμενο στις πτυχές του αναγλύφου. Το μονοπάτι είναι πλατύ και ασφαλές και κατεβαίνει κατά διαστήματα στο ύψος της γραμμής και ανεβαίνει πάλι λίγες δεκάδες μέτρα ψηλότερα. Τέλος φτάνει σε μεγάλη επίπεδη έκταση, την οποία διατρέχει νοτίως της γραμμής και πολύ κοντά στο ποτάμι και μετά επιστρέφει στη γραμμή, την τέμνει και αρχίζει να ανηφορίζει μια ομαλή πλαγιά με πυκνό μεσογειακό θαμνώνα. Σταδιακά, μπαίνει σε μια ρεματιά, την οποία ακολουθεί μέχρι το οροπέδιο του Κρωμνικού. Η διαδρομή ολοκληρώνεται στο πάνω μέρος της κοιλάδας με τα ερείπια του έρημου οικισμού, στον άσφαλτο.

3. Κρωμνικό-Σταυρούπολη

Τα Κομνηνά

Το 3ο σκέλος του Nestos-Rodopi Trail από το Κρωμνικό μέχρι τη Σταυρούπολη (10.7 km, 4ω30) ξεκινά από τον εγκατελελειμένο οικισμό του $Κρωμνικού$. Ακολουθώντας καλογραμμένο κατηφορικό μονοπάτι, που στην πορεία μετατρέπεται σε πέτρινο καλντερίμι, η διαδρομή συναντά τον κεντρικό ασφαλτόδρομο Γαλάνης - Κομνηνών. Από εδώ, η διαδρομή ακολουθεί τον κατηφορικό χωματόδρομο, παρακάμπτοντας τα Κομνηνά, μέσα σε αγροτικό τοπίο. Μετά το τέλος του χωριού, ένα μικρό κομμάτι της διαδρομή πατάει πάνω σε παλιό λιθόστρωτο δρόμο μέσα στο δάσος. Στη συνέχεια, η διαδρομή, χρησιμοποιώντας αγροτικούς χωματόδρομους, προσπερνάει τη μονή Αγίου Κωνσταντίνου και στρίβοντας δυτικά, φτάνει ανάμεσα σπό καλλιέργειες στις όχθες του Νέστου, τον οποίο ακολουθεί παράλληλα σε χωματόδρομους και μονοπάτι έως την κεντρική πλατεία της Σταυρόπουλης.

4. Σταυρούπολη-Κάτω Καρυόφυτο

Το Καλό Νερό

Το τμήμα της διαδρομής από τη Σταυρούπολη στο Κάτω Καρυόφυτο (15 km, 5h-5h30) είναι το σκέλος-κλειδί για τη διασύνδεση της διαδρομής.
Από το κέντρο της πόλης, ακολουθούμε δρομάκια, χωματόδρομους και μονοπάτι μέχρι την $πηγή Μάϊκα$. Από εδώ το μονοπάτι παρακολουθεί τη ρεματιά και φτάνει τελικά στον άξονα της ρεματιάς. Θα ακολουθήσουμε την κοίτη για λίγες εκατοντάδες μέτρα, και την αφήνουμε για να ανεβούμε με ελιγμούς σχετικά απότομο πρανές. Φτάνουμε σε πολύ ομαλή ράχη που οδηγεί σε χωματόδρομο, όπου και ποτίστρα. Από την ποτίστρα με χωματόδρομο και μονοπάτι φτάνουμε σε μεγάλο σταύλο, τον παρακάμπτουμε και συνεχίζουμε σε καλό μονοπάτι που οδηγεί στη ράχη Ξανθός. Ανεβαίνουμε την ομαλή ράχη μέχρι μεγάλο κιόσκι δυτικά του Καλού Νερού. Περιτρέχουμε τα ερείπια του Καλού Νερού και μπαίνουμε στο καλό μονοπάτι προς το Κάτω Καρυόφυτο, που μας φέρνει στο νεκροταφείο του χωριού. Περνώντας την ωραία μονότοξη γέφυρα του Αγίου Ιωάννη, φτάνουμε στο οδικό κέντρο του Κάτω Καρυόφυτου.

5. Κάτω Καρυόφυτο-Λειβαδίτης

Στη διαδρομή Κάτω Καρυόφυτο-Λειβαδίτης, με θέα τον Αμπάρ-Καγιά

Το 5ο σκέλος του Nestos-Rodopi Trail καλύπτει την απόσταση ανάμεσα από το Κάτω Καρυόφυτο στο Λειβαδίτη (9.8 km, 4ω30). Η διαδρομή ξεκινά από το οδικό κέντρο του Κάτω Καρυόφυτου και με δρομάκια βγαίνει από τον οικισμό για να πιάσει δύσβατο δρομάκι που οδηγεί σε γυμνή ράχη. Συνεχίζουμε πάνω στον άξονα της ράχης, σε διακοπτόμενα μονοπάτια, τέμνουμε σε χωματόδρομο και συνεχίζουμε ακριβώς απέναντι σε πιο σαφές αλλά και πιο ανηφορικό μονοπάτι. Στο τέλος φτάνουμε σε ώμο με ωραία θέα, όπου μεγάλο ξύλινο κιόσκι. Συνεχίζουμε σε καλό κτηνοτροφικό μονοπάτι που περνά από τη συμβολή δύο ρεματιών και ανηφορίζει ομαλά στο μεγάλο οροπέδιο Λιβαδότοπος μέχρι δίδυμες ποτίστρες και χωματόδρομο. Από εδώ ανηφορίζουμε σε μικρό διάσελο και κατεβαίνουμε στη λεκάνη του Λειβαδίτη. Με ένα συνδυασμό από μονοπάτια, δρομάκια και δρόμους φτάνουμε στο καταφύγιο του ΕΟΣ Ξάνθης.

6. Λειβαδίτης-Δασικό Χωριό Ερυμάνθου

Η ξύλινη γέφυρα στο Αρκουδόρεμα

Το σκέλος Λειβαδίτης-Δασικό Χωριό Ερυμάνθου (9.1 km, 4ω) ξεκινάει από το καταφύγιο του ΕΟΣ Ξάνθης και με δρόμο και καλό μονοπάτι φτάνει και τέμνει τον κεντρικό ασφαλτόδρομο. Περνάμε ακριβώς απέναντι σε κατηφορικό καλογραμμένο μονοπάτι μέσα στο δάσος, το οποίο περνά από μικρά λιβάδι και κατηφορίζει αποφασιστικά προς το Βαθύρεμα. Ανηφορίζοντας σε καλογραμμένο μονοπάτι, φτάνουμε σε κιόσκι, όπου υπάρχει διασταύρωση. Στα αριστερά μας αποκλίνει το πολύ καλό μονοπάτι που οδηγεί στον καταρράκτη του Λειβαδίτη.
Από το κιόσκι συνεχίζουμε σε πολύ καλό μονοπάτι με διαμορφωμένο κατάστρωμα. Φτάνοντας στο χώρο αναψυχής συνεχίζουμε σε χωματόδρομο μέχρι την αρχή του τελευταίου τμήματος του μονοπατιού. Η ανάβαση γίνεται σε κάπως απότομο χωμάτινο μονοπάτι σε δάσος οξιάς. Ψηλότερα η κλίση ελαττώνεται και το μονοπάτι γίνεται ομαλό και καλογραμμένο και μας φέρνει στο χώρο του Δασικού Χωριού "Ερύμανθος", όπου υπάρχουν εγκαταστάσεις διαμονής και φαγητού.

Κείμενο και φωτογραφίες: Τ. Αδαμακόπουλος

topoguide greece

Οδηγός για το
Nestos-Rodopi Trail

Αναλυτικές περιγραφές των 6 σκελών της διαδρομής Nestos-Rodopi Trail περιλαμβάνονται στον οδηγό Nestos-Rodopi Trail topoguide.

Ο οδηγός Nestos-Rodopi Trail topoguide είναι διαθέσιμος για συσκευές Android ως μία απο τις δεκάδες διαθέσιμες περιοχές της Ελλάδας, μέσα στη γενική εφαρμογή topoguide greece. Το Nestos-Rodopi Trail topoguide περιλαμβάνεται στην ομάδα των Μεγάλων Διαδρομών. Αποκτήστε τον οδηγό του Ο22 ως in-app purchase μέσα από την εφαρμογή.

Ο οδηγός Nestos-Rodopi Trail topoguide είναι επίσης διαθέσιμος για συσκευές iOS (iPhone και iPad) μέσα από την γενική εφαρμογή πεζοπορικών περιοχών Topoguide Greece. Αποκτήστε τον οδηγό του Nestos-Rodopi Trail topoguide ως in-app purchase μέσα από την εφαρμογή.

Η εφαρμογή παρέχει ενεργητική πλοήγηση κατά μήκος της διαδρομής, καθώς και έναν πλούσιο οδηγό στη γεωγραφία, τη φύση και τον πολιτισμό των περιοχών που διασχίζει το Nestos-Rodopi Trail.

Όλα τα σημεία ενδιαφέροντος που απεικονίζονται στο χάρτη αποτελούν διαδραστικές πηγές πληροφορίας της εφαρμογής: στο πεδίο, κάθε σημείο προβάλλεται αυτόματα στην οθόνη όταν το πλησιάζουμε και μας οδηγεί στο σχετικό λήμα του ψηφιακού οδηγού που περιέχεται στην εφαρμογή.